Coober Pedy

Hoera, eindelijk hebben we weer internet. Voor wie een social media-verslaving heeft is zo’n reis de beste manier om daar vanaf te komen. Honderden kilometers zonder bereik op je mobiele telefoon en dus ook geen toegang tot internet.
We waren in Coober Pedy en hebben daar ’s avonds gegeten in een Underground Restaurant. Best leuk en het eten was lekker maar veel te veel. Je denkt een klein voorgerecht te eten maar dat was voor ons al voldoende voor een hele maaltijd en daarna nog een hoofdgerecht. We hadden beiden wel zin in stukje vlees maar dat was dus een biefstuk van ongeveer 250 gram met friet en groenten. We hadden het gevoel alsof we de eerst komende dagen niet zouden hoeven te eten.
De dag erna zijn we een opaalmijn in het dorp gaan bekijken. Apart om de historie te horen en te zien dat men dus ook ondergronds woonde in uitgekapte delen van zo’n mijn. In de middag hebben we Tom’s Working Opal Mine bezocht. We waren de enige bezoekers en kregen dus een private-tour.
Leuk dat opaal, je kunt het er natuurlijk kopen en het is duur maar ik vind het nogal kitscherig, maar het schijnt zo te zijn dat wanneer je een goede ader aanboort je miljonair kunt worden. Ook een leuke optie voor een arme rijksambtenaar.
Het gebied waar naar opaal gezocht wordt in Coober Pedy bestrijkt ca. 5.300 km2 en dat wordt al gedaan sinds de jaren 20, dus voor degene die zijn geluk wil beproeven, go ahead.
De volgende dag zijn we verder gereden richting Kulgera waar we hebben overnacht op een kleine camping. Kulgera klinkt meer dan het is. Is slechts een roadhouse, dat wil zeggen een tankstation met eetmogelijkheid, een pub (natuurlijk) en een camping.
Wat leuk is als je over de Stuart Highway door de Outback rijdt is dat nagenoeg alle chauffeurs elkaar groeten. Kan ook goed want je kunt kilometers rijden zonder een tegenligger.
Vanochtend vroeg opgestaan (te vroeg want met het overschrijden van de grens van South Australia naar Northern Territory ga je een uur terug en we hadden vergeten de tijd van de wekker aan te passen en waren dus om 06:00 uur wakker) en doorgereden naar Uluru (Ayers Rock) waar we rond de middag zijn aangekomen.
Qua temperatuur is het nu warm. De afgelopen dagen was dat minder vanwege een best wel stevige, niet al te warme wind.
Na alle dode kangoeroe’s die we naast de weg hebben zien liggen (best zielig) vandaag ook een springlevende kangoeroe gezien die voor ons de weg over hopste, leuk man!!!
De komende 2 dagen blijven we in Uluru en gaan we Ayers Rock bekijken.

Foto 1: Wonen onder de grond (een dug out) in Coober Pedy.
Foto 2: Vrachtautootje. Een roadtrain (+ 50 meter).
Foto 3: Crossing the border from South Australia to Northern Territory.
Foto 4: Onderweg naar Uluru.