Update Down Under

Maandag overnacht in Tennant Creek op een goede camping en dinsdag een camping bij Dunmarra Roadhouse (meest slechte camping qua sanitaire voorzieningen van de hele reis – ik was blij dat we een toilet en douche in de campervan hebben).

Woensdag doorgereden naar Katherine, leuke camping op ,5 km buiten de stad (nou ja, stad eigenlijk dorp) bij de Katherine River. Donderdag hebben we een taxi naar het centrum genomen omdat we daar wilden lunchen. Na wat rondgewandeld te hebben in de bloedhitte (was rond de 40 graden) op zoek naar een gelegenheid om te lunchen, besloten we om maar eens bij Hotel Katherine te gaan kijken. Het viel wel op dat daar alleen maar Aboriginals naar binnen gingen en er stond ook een beveiliger bij de entree. Op onze vraag of daar iets konden eten was het antwoord: “Nee, maar als jullie dorst hebben dan zijn jullie van harte welkom”. Nou, inmiddels hadden we natuurlijk best dorst en zin in een pilsje dus wij naar binnen. Dat had helemaal niets met een hotel te maken. Er stonden meerdere fruitautomaten en pooltafels en alles was in gebruik door Aboriginals die al stevig aan het bier en overige drank waren (het was nog niet eens 13:00 uur). Er was een binnenplaats en daar kwam een hoop herrie vandaan. Wij een pilsje gekocht en naar de binnenplaats. Daar was ook een bar met live-muziek en ook hier afgeladen vol en een hoop herrie. Aparte ervaring. Uiteindelijk wel een leuke gelegenheid gevonden om te lunchen (onder het genot van een flesje water en een blikje cola want er was nergens bier of wijn te krijgen dan in Hotel Katherine).
’s Avonds zijn we naar de Katherine River gewandeld om de flying foxes te zien. Die vliegen rond 17:00 uur vanuit de bomen naast de rivier naar hun jachtgebieden en dan heb ik het over zeker tienduizenden exemplaren. Bijzonder indrukwekkend.

Vrijdag zijn we aangekomen in Cooinda in Kakadu National Park. Leuke camping met veel vogels, ibissen, kaketoe’s en natuurlijk vliegen, muggen (vlak bij een rivier), hagedisjes. Zaterdag rond de middag hebben we een cruise van 1,5 uur gedaan over de Yellow River en de Alligator River. Onjuiste naam want er zitten hier geen alligators maar krokodillen, zowel zoutwater- als zoetwaterkrokodillen. We hebben er toen enkele gezien maar ook genoten van de enorme diversiteit aan vogels waaronder ook zee-arenden. Ook zijn hier enorme hoeveelheden waterlelies in diverse kleuren. Het is geweldig om te luisteren naar een Aborginalgids die verteld over hoe haar volk hier al duizenden jaren leeft en hoe zij leven van alles wat er in en rond de rivieren groeit en leeft. Van de paarse waterlelies worden de bloemen gegeten, de wortels worden gekookt, van de stampers wordt ook weer voedsel gemaakt. De Aboriginals kennen geen vier jaargetijden maar zes. Dit is gebaseerd op datgene wat de natuur dan in overvloed te bieden heeft. We zagen een waterpython en ook die worden gegeten evenals uiteraard de krokodillen en de vissen die ook in grote getale en in een enorme diversiteit in de rivier leven.
Omdat in de ochtend rond de rivier weer andere dingen te zien zijn, hebben we zondagochtend nog een cruise van 2 uur gedaan (begon om 06:45 uur dus rete-vroeg opstaan!) en we hebben toen nog meer krokodillen gezien. Het is werkelijk alsof je in een natuurserie op National Geographic meevaart. We hebben enorm genoten.

Zondag zijn we aangekomen op een camping bij Mary River Park langs de Arnhem Highway. Er was gisteren al gewaarschuwd voor een cycloon die richting Darwin gaat en zondagmiddag leek het alsof we een staartje daarvan meekregen. Enorm regenval, leek wel moessson, en zware windstoten. Direct het zonnescherm maar weer ingeklapt maar voordat Jeroen dat gedaan had was hij al compleet doorweekt. De bui was van korte duur en de cycloonwaarschuwing is inmiddels ook weer ingetrokken. Viel dus allemaal best mee.
Dit is een prachtige camping, veel groen (maar ja, dat is logisch in dit regenseizoen), heerlijk rustig en heel veel wallaby’s die hier grazen en redelijk dichtbij komen. Het was de bedoeling om maandag door te rijden naar Litchfield National Park maar we hebben besloten om nog een dag op deze camping te blijven dus dinsdag gaan we naar Litchfield.